Може би всеки родител ще се съгласи, че възпитанието на децата е много важен и непрекъснат процес. Изисква се постоянство, но не по малко важно е умението ни да предаваме ценности на децата по достъпен и забавен за тях начин.
По долу споделям с вас примерна дискусия – игра, с която те да разберат нуждата от САМОКОНТРОЛ и как да го прилагат в живота си. Можете да използвате този модел на разговори за различни добродетели, които да разберат и усвоят, като го адаптирате според възрастта на вашето дете.
Но … да започваме 🙂
1. Започнете разговора с нещо интересно и интригуващо.
Например: „Представи си следната картина. Ако отвориш една врата вкъщи (както Луси във филм “Нарния”) и изведнъж попаднеш в един замък от любимия ти сладолед, какво ще направиш?“
Нека детето се развълнува, да има достатъчно време, след което да отговори.
След това продължете: „Да, вероятно няма да успееш само да стоиш и гледаш, нали? Все пак това е любимият ти сладолед? Трудно ще е да се контролираш… и защо всъщност да се контролираш,въобще? Но все пак дали е добре да го ядеш?
2. Разгърнете разговора по-надълбоко с няколко допълнителни въпроса.
Доразвийте първоначалната картина и попитайте отново детето:
„Сега пак си представи, че си в този замък от разкошен сладолед, но някой е сложил надпис, че има отрова в него. Как ще постъпиш?“
Изчакайте детето до помисли и да сподели какво би направило.
Продължете разговора: „Труден въпрос, нали? Не си съвсем сигурен дали има отрова…. Може някой нарочно да е сложил табелата, за да не му изядеш сладоледа…:) Царя на замъка, например. Но в мислите ти вероятно е много трудно….”Ама защо да не пробам?, Ей тук от крайчетата. Тая табела кой знае откога е…”
3. Обобщете:
„Едно от най-важните умения в живота е самодисциплината. Тя е по-важна дори от знанията и интелекта.. Да овладяваш моментните си желания може да те спаси от големи неприятности. Без самоконтрола не можем да оцелеем, можем да се окажем в пагубна ситуация.
Но възможно ли е да имаш самоконтрол? Да, той се изгражда. Не го получаваш по наследство от мама и тате. Нужни са реални ситуации, опит и съветване с родители, учители или зрели хора.“
4. Покажете на детето как да приложи наученото в живота си.
„Хайде сега нещо по-реално. Има толкова примери от живота, в които се изисква самодисциплина и овладяване на чувствата. Помисли – коя беше последната трудна ситуация за теб, в която ти беше трудно да се овладееш?
Нека детето да помисли и да сподели за ситуация, с която се е сблъскало през последните дни. Ако има нужда – помогнете му, като го насочите.
„Може да си се ядосал на сестра си или брат си и дори да си му викал? Може да си се ядосал на мама, или да си помислил “Ех, тая жена, не разбира ли, че не ми се учи”….“
Попитайте го, според него какво означава да прояви самоконтрол в тези конкретни ситуации.
Може да поговорите за мотивите, с които върши нещата и кое го предизвиква да се ядосва. Помогнете му да разбере как да се справи с трудните емоции като гняв и раздразнение например. (Повече по темата вижте тук: “Как да се справим с гняв, тъга и страх” )
5. Убедете детето във вашата любов и подкрепа, докато се учи на самоконтрол
„Аз съм тук до теб, за да ти помогна следващия път да е по-добре. Ти знаеш, че изключително много те обичам. В по-трудни ситуации е добре да не се изолираме, а да споделяме.
Хайде да се молим заедно, (нека детето повтаря): ‘
Господи, Боже, помогни ми да съм по-добър/ра и да се владея, така че да не наранявам другите около мен и да не вредя на себе си също. Моля те, като нямам сила за това, Ти ми дай!’
Продължете разговора с уважение и пълно споделяне. Ако детето все още не е готово, не се отказвайте, опитайте след ден или два отново.